תעסוקה בחיל הים

בית הספר משלב בתוכנית הלימודים התנסות מעשית של התלמידים במחלקות מגוונות בבסיסים השונים של חיל הים כדוגמת: בסיס חיפה, בסיס הדרכה, בתי מלאכה צבאיים, בסיס בצת, בסיס שייטת 13.  כל תלמיד בהתאם למקצוע הלימוד שלו זוכה להפוך הלכה למעשה את הידע שרכש בכיתות ובסדנאות הלימוד בבית הספר. 

מאז הקמת בית הספר ועד היום נרקמים קשרים מיוחדים עם יחידות חיל הים השונות, שקולטים אליהם את תלמידיי יב' לשני ימי עבודה בשבוע. התלמידים משולבים במקומות העבודה בליווי מפקדיהם הישירים בביה"ס. 

לכל תלמיד/חניך מוצמד חונך מקצועי, מיומן ובעל ראיה חינוכית, אשר מלווה את החניך לאורך כל השנה ומלמדו באופן אישי ומותאם. 

החניכים משתלבים בעבודה בכל היבט:

 היבט מקצועי- עבודה שוטפת על גבי ספינות, אחזקה שוטפת, מתן מענה ושירות למחלקות אחרות וכו'.  ההתנסות התעסוקתית מאפשרת לתלמידים לקחת חלק פעיל בעשייה, ללמוד מקרוב על טכנולוגיות חדישות ורלוונטיות, לרכוש כלים וידע מתאימים להתמודדות יעילה עם דילמות ובעיות שעולות תוך כדי עשייה, צבירת ניסיון מקצועי וחוויות הצלחה משמעותיות.

 בהיבט חברתי– החניך משתלב במחלקה כחייל מן המניין, מצטרף לימי גיבוש, ימי כייף, הווי וכו'.

בהיבט לימודי- החונך עוזר לתלמיד בפרויקט הגמר, מסייע במתן שיעורי עזר במקצועות העיוניים של המגמה.  

בהיבט הבין אישי– נרקמת היכרות מעמיקה ויצירת קשר אישי, חם ומשמעותי המבוסס על אמונה, העצמה וחיזוק תחושת מסוגלות. החונך מגביר אצל התלמיד מוטיבציה ללמידה ולעבודה ומקדם אותו בתחומים נוספים ואישיים.

 פתיחת דלת של יחידה צבאית אינה מובנת מאליה, המשאבים של זמן , אנרגיה וכח אדם, אשר נדרשים על מנת לחנוך את התלמיד ולהכשירו כבעל מקצוע הינם משאבים שלא יסולאו מפז ובכל זאת, לשמחתנו, ישנם מפקדים וחונכים אשר מוכנים להשקיע מעל ומעבר ולהקצות את טובי אנשיהם לטובת חניכתו של דור ההמשך במקצוע. 

על מהותה של חניכות ועל יחסי חונך-חניך הטיב לכתוב סטף ורטהיימר באוטוביוגרפיה שלו "אדם ליד מכונה" : " אמנם משימתם המשותפת של המעביד-החונך והעובד-חניכו היא המוצר הסופי והמושלם, אך המשימה הלא פחות חשובה היא הנחלת הידע לעובד המתלמד, תוך מתן יחס אישי והכרת נטיותיו של התלמיד, תחומי העניין שלו וקצב התקדמותו".

בשנים בהן תלמידנו נחנכים מדי שבוע, החלו להירקם בין החונכים והחניכים מערכות יחסים שהעידו על קשר שהינו הרבה מעבר ללימוד מקצוע והקניית ידע.

בנוסף, הקשר עם חיל הים בא לידי ביטוי במפעלון בית ספרי :

בבית הספר מתקיים מפעלון בהנחיית המורים למגמת עיבוד שבבי בשיתוף גורמי מספנת חיל הים. הצבא מספק לחניכים שרטוטים וחומרי גלם לשם ביצוע עבודות שונות כגון: הברגות מנירוסטה, חיתוכים של צינורות נחושת, טבעות לקסדות קשר ללוחמים ועוד. נציג מהחיל מגיע בתדירות גבוהה לסדנא בכדי להתרשם מעבודת החניכים, ביצוע התוצר ולשם פיקוח ובקרה.

ערך מוסף שיש לפרויקט התעסוקה בבית הספר עתיד "צור ים"  הינה העובדה כי  הקשר עם חיל הים לא נפסק, הוא ממשיך גם בגיוסם של התלמידים  לחיל הים, כשהמטרה היא לגיסם לאותן מחלקות בהן עבדו כחניכים. ישנם לא מעט בוגרי "צור ים" , שעבדו כחניכים במחלקות השונות בבסיסים והם כיום חיילים מן המניין. יותר מזה חלקם אף המשיכו בקריירה צבאית והם כיום חונכים חניכי "צור ים". 

סגירת המעגל הזה, כמו סגירת מעגל במערכת חשמלית מורכבת, יוצרת זרימה של עשייה, הכשרה, קסם וחיבור אנושי המפרה את שני הצדדים כחלק מהזרוע האדירה והחשובה הזו שהיא חיל הים.